elidek
Το ερευνητικό έργο υποστηρίχτηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.) στο πλαίσιο της Δράσης «2η Προκήρυξη ερευνητικών έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για την ενίσχυση των μελών ΔΕΠ και Ερευνητών/τριών» (Αριθμός Έργου: 3607)

Στόχοι και προκλήσεις

Παρά το γεγονός ότι η τέχνη και ο πολιτισμός διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας και το πραγματικό μέγεθος της βιομηχανίας που τα περιβάλλει είναι τεράστιο, υπάρχει αντικειμενική δυσκολία στην ακριβή μέτρηση του πραγματικού αντίκτυπου των δράσεων ή των έργων που σχετίζονται με τον πολιτισμό και την τέχνη. Παρόλο που κάποια έννοια της επιτυχίας μπορεί να ποσοτικοποιηθεί μέσω πολύ βασικών μετρήσεων, όπως ο αριθμός των παρευρισκομένων σε μια συναυλία ή ο αριθμός των επί πληρωμή λήψεων ή προβολών, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στις οποίες δεν πραγματοποιείται καμία οικονομική συναλλαγή και, το σημαντικότερο, σε όλες τις περιπτώσεις δεν υπάρχει τρόπος να μετρηθεί η επιτυχία με όρους αντίκτυπου ή επιρροής. Η ύπαρξη ενός σαφώς μετρήσιμου ποσοτικού μέτρου θα μπορούσε να καθοδηγήσει την πολιτιστική βιομηχανία σε πιο τεκμηριωμένες αποφάσεις που θα οδηγούσαν σε αναβάθμιση του γενικού πολιτιστικού προϊόντος.

Ο κύριος στόχος αυτής της έρευνας είναι να δώσει μια λύση για το πώς μπορεί να μετρηθεί ο αντίκτυπος και η σημασία των έργων οπτικοακουστικής τέχνης. Δεδομένου ότι τα μέσα ενημέρωσης είναι ο κύριος θεσμός που ευθύνεται για τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης και των τάσεων σε όλες τις σημαντικές πτυχές της κοινωνικής ζωής, συμπεριλαμβανομένης της τέχνης και της ψυχαγωγίας, είναι λογικό να θεωρηθεί η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης ως σημαντικός δείκτης επιρροής. Η μελέτη και η ανάλυση όλων των πτυχών της κάλυψης από τα μέσα ενημέρωσης που περιβάλλουν ένα πολιτιστικό γεγονός μπορεί να δώσει μια ιδέα για το πόσο μεγάλη ήταν η εμβέλειά του και σε ποιο βαθμό πέτυχε από άποψη επιρροής και κοινωνικού αντίκτυπου. Όμως αυτού του είδους η ανάλυση είναι υποκειμενική και χρονοβόρα αν προσεγγιστεί με παραδοσιακά μέσα.

Στον σύγχρονο κόσμο, πληροφορίες για τα πάντα μπορούν να βρεθούν online στον Παγκόσμιο Ιστό. Η αφθονία των δεδομένων που είναι δημόσια και άμεσα διαθέσιμα στον Παγκόσμιο Ιστό δημιουργεί την ευκαιρία να μετρηθούν οι διάφορες παράμετροι που καθορίζουν την εμβέλεια ενός έργου οπτικοακουστικής τέχνης και καθιστούν εφικτή την ποσοτικοποίηση της επιρροής του. Η χρήση εργαλείων υπολογιστικής μηχανικής για την επεξεργασία μεγάλου όγκου δεδομένων που εξάγονται με αυτόματο τρόπο από τον Ιστό μέσω τεχνικών απόξεσης μπορεί να προσφέρει στον κλάδο μια νέα μέθοδο μέτρησης της επίδρασης. Μια ερευνητική προσέγγιση με γνώμονα τα δεδομένα σε αυτές τις νέες πληροφορίες θα οδηγήσει στη δημιουργία πολλαπλών υποθέσεων που μπορούν να ελεγχθούν μέσω στατιστικής ανάλυσης και μπορούν να οδηγήσουν τον κλάδο σε νέες γνώσεις.

Ένα σημαντικό μεθοδολογικό ζήτημα στον τομέα των σπουδών επικοινωνίας και μέσων ενημέρωσης στο παρελθόν ήταν η επίτευξη ενός αποδεκτού μεγέθους δειγματοληψίας που θα επέτρεπε τη χρήση ποσοτικών μεθόδων. Τα τελευταία χρόνια και δεδομένης της συνεχούς αύξησης της διαθεσιμότητας σχετικών δεδομένων, το κύριο πρόβλημα έχει μετατοπιστεί στον καθορισμό των κατάλληλων μετρήσεων που θα οδηγούσαν στην ανακάλυψη ουσιαστικών προτύπων μέσα σε σύνολα δεδομένων μεγάλης κλίμακας. Επιπλέον, πολλές προσεγγίσεις και ερευνητικές μεθοδολογίες τείνουν να είναι είτε υπερβολικά απλουστευμένες είτε υπερβολικά περίπλοκες, οπότε αυτό το ζήτημα της ισορροπίας πρέπει να αντιμετωπιστεί. Είναι επιτακτική ανάγκη για μια μεθοδολογία να φτάσει σε μια κατανόηση του τρόπου αντιμετώπισης της ποσοτικής έννοιας του αντίκτυπου.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η παρούσα έρευνα αποσκοπεί στην ανάπτυξη ενός θεωρητικού μοντέλου το οποίο, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα κύρια χαρακτηριστικά των έργων οπτικοακουστικής τέχνης και μετρώντας την προβολή τους στον Παγκόσμιο Ιστό, και μπορεί να παρέχει αριθμητικούς δείκτες για την επιρροή τους που θα επιτρέπουν συγκρίσεις μεταξύ τους. Οι βασικές πτυχές που θα διέπουν αυτό το μοντέλο είναι η χρήση συγκεκριμένων δεικτών και μετρήσεων για τα διάφορα δημιουργικά και παραγωγικά χαρακτηριστικά κάθε έργου καθώς και για την εμβέλειά του στα μέσα ενημέρωσης, η ανάγκη για ελάχιστη ανθρώπινη αξιολόγηση και παρέμβαση που θα στοχεύει στην αντιμετώπιση των ποιοτικών πτυχών του ερευνητικού υλικού τόσο στον προσδιορισμό των χαρακτηριστικών όσο και στη μέτρηση της εμβέλειας και ένα συνολικά βελτιστοποιημένο επίπεδο πολυπλοκότητας.

Έχοντας δημιουργήσει ένα τέτοιο θεωρητικό μοντέλο, η παρούσα έρευνα προχωρά στην εφαρμογή του μέσω ενός πλήρους λειτουργικού αποθετηρίου έργων οπτικοακουστικής τέχνης που έχει τη μορφή διαδικτυακής εφαρμογής. Το αποθετήριο αυτό συμπληρώνεται με πληροφορίες που αφορούν τόσο τα χαρακτηριστικά όσο και την εμβέλεια κάθε έργου οπτικοακουστικής τέχνης που εντάσσεται στο γενικότερο πολιτιστικό τοπίο της Ελλάδας. Το σύστημα αυτό χρησιμεύει όχι μόνο ως απόδειξη των δυνατοτήτων του θεωρητικού μοντέλου, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί ένα αναγκαίο παρατηρητήριο του τεράστιου αριθμού πολιτιστικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα και του δυνητικού τους αντίκτυπου. Προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή διαφάνεια, όλα τα μέρη του αφηρημένου μοντέλου (π.χ. "έργο τέχνης", "ελληνικό έργο") είναι σαφώς καθορισμένα και τοποθετημένα σε όρια. Αυτό αποτελεί ουσιαστικό μέρος της εφαρμογής και συμβάλλει στην αποφυγή υπερβολικής διεύρυνσης του σκοπού και της χρήσης του μοντέλου. Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα, η διαδικτυακή εφαρμογή παρέχει επίσης ένα RESTful API που επιτρέπει στην επιστημονική κοινότητα να έχει πρόσβαση στο αποθετήριο και να χρησιμοποιεί τις διαθέσιμες πληροφορίες για τους δικούς της σκοπούς.

Επιστημονικός ή/και κοινωνικός αντίκτυπος

Κατά την τελευταία δεκαετία, οι τεχνολογίες της πληροφορικής δημιούργησαν τεράστιο όγκο δεδομένων και η προσβασιμότητα έδωσε στους ερευνητές έναν νέο τρόπο παραγωγής επιστημονικής γνώσης με βάση τα δεδομένα. Τα πολιτιστικά ιδρύματα, με βάση το άνοιγμα και τη διαφάνεια, έχουν υιοθετήσει αρχές που συμβάλλουν όχι μόνο στη δημιουργία πολιτιστικών αντικειμένων σε ψηφιακή μορφή μέσων αλλά και στην προώθηση μη ψηφιακών αντικειμένων μέσω της χρήσης του ψηφιακού χώρου. 

Οι μεγάλες συλλογές τέτοιων μέσων σε συνδυασμό με την τάση διαμοιρασμού τους μέσω των εικονικών κοινοτήτων που δημιουργούνται στον Παγκόσμιο Ιστό και στις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες για τη μελέτη και την κοινωνική ανάλυση του πολιτισμού και ειδικότερα της ηχητικής και οπτικής τέχνης, μέσω των μεγάλων δεδομένων και της υπολογιστικής μηχανικής. Η πολιτιστική έρευνα με βάση τα μεγάλα δεδομένα, επωφελείται όχι μόνο από το εύρος και την ποικιλία των διαθέσιμων πληροφοριών που διευκολύνουν την ποσοτική προσέγγιση και την ανίχνευση προτύπων συμπεριφοράς και αναδυόμενων τάσεων, αλλά και από τις σημαντικά μειωμένες απαιτήσεις σε χρόνο και πόρους. Η προτεινόμενη έρευνα, μέσω της προσέγγισής της με βάση τα δεδομένα, συμβάλλει στην αντίληψη ότι οι μελέτες των οπτικοακουστικών τεχνών μπορούν να ωφεληθούν σημαντικά από τη συμπλήρωση των ερευνητικών μεθοδολογιών τους με πρακτικές που βασίζονται στην ανάλυση συλλογών μεγάλων δεδομένων που σχετίζονται με τον πολιτισμό, καθώς και στην ανάλυση διαδικτυακών πόρων, όπως οι ιστότοποι και οι αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επιπλέον, ενισχύει την άποψη ότι η ανάλυση με βάση τα μεγάλα δεδομένα είναι καταλληλότερη για τον εντοπισμό και, κυρίως, την πρόβλεψη σχέσεων, μοτίβων και τάσεων στον ευρύτερο τομέα των τεχνών και του πολιτισμού.

Επιπλέον, η διαδικασία συλλογής δεδομένων για την ανάλυσή μας παράγει δύο ερευνητικά εργαλεία που θα μπορούσαν να ωφελήσουν μελλοντικές μελέτες. Πρώτον, ένα σημαντικό προϊόν αυτής της διαδικασίας είναι μια καλά τεκμηριωμένη και δοκιμασμένη ερευνητική μέθοδος και εφαρμογή για την εξαγωγή δεδομένων σχετικά με έργα οπτικοακουστικής τέχνης από διαδικτυακούς πόρους όπως ιστότοποι και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η οποία αν και εφαρμόζεται για μια αυστηρά καθορισμένη περιοχή, μπορεί εύκολα να επεκταθεί για να διευκολύνει παρόμοιες έρευνες σε όλο τον κόσμο. Δεύτερον, τα δεδομένα που συλλέγονται μέσω της εξαγωγής δεδομένων και της ανάλυσης περιεχομένου, τα οποία αφορούν στο ελληνικό οπτικοακουστικό καλλιτεχνικό τοπίο, οργανώνονται σε ένα μοντέλο δεδομένων που κάνει χρήση των τεχνολογιών του Σημασιολογικού Ιστού και τα μεταδεδομένα σχετικά με αυτά τα έργα και γεγονότα παρουσιάζονται ως Συνδεδεμένα Ανοικτά Δεδομένα και είναι εύκολα προσβάσιμα από τους ερευνητές για να χρησιμοποιηθούν σε περαιτέρω μελέτες μέσω ενός απλού, ελαφρού και γρήγορου RESTful API. Πέρα από τις ιδιότητες που διευκολύνουν την έρευνα, αυτές οι συγκεντρωμένες και οργανωμένες πληροφορίες μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν από καλλιτέχνες, δημιουργούς και διοργανωτές έργων και εκδηλώσεων οπτικοακουστικής τέχνης ως μέσο για την αξιολόγηση του δυνητικού αντίκτυπου ενός τέτοιου εγχειρήματος και, κυρίως, για τη λήψη αποφάσεων για μελλοντικές προσπάθειες στον τομέα αυτό, συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της συνολικής απόδοσης των έργων αυτών. 

Η σημαντικότερη συμβολή αυτής της έρευνας στην επιστημονική κοινότητα είναι η καλύτερη κατανόηση της συσχέτισης μεταξύ των δημιουργικών και παραγωγικών χαρακτηριστικών ενός έργου οπτικοακουστικής τέχνης και της εμβέλειάς του. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας παρέχουν πληροφορίες σχετικά με το πώς κάθε παράμετρος (τύπος, μέγεθος, χρηματοδότηση προώθησης, κοινό-στόχος κ.λπ.) που σχετίζεται με ένα έργο οπτικοακουστικής τέχνης μπορεί να ωφελήσει ή να εμποδίσει την παρουσία του στα διαδικτυακά μέσα και, ως εκ τούτου, τη συνολική του απήχηση. Μέσω αυτής της διαδικασίας αναμένουμε να προκύψουν πρότυπα σχετικά με τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων καθώς και τάσεις για μελλοντικές προβλέψεις. Επιπλέον, τα αποτελέσματα έχουν κοινωνικό αντίκτυπο, καθώς παρέχουν στους καλλιτέχνες και τους διοργανωτές πολιτιστικών εκδηλώσεων έναν οδηγό σχετικά με τον αντίκτυπο κάθε δημιουργικού ή παραγωγικού χαρακτηριστικού ενός καλλιτεχνικού έργου ή εκδήλωσης στην επιτευχθείσα προβολή και κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης.

Τέλος, για τον κύριο σκοπό αυτής της έρευνας, δημιουργήθηκε ένα μοντέλο για την παρατήρηση των τάσεων συσχέτισης μεταξύ των χαρακτηριστικών των έργων οπτικοακουστικής τέχνης και της εμβέλειάς τους και δημιουργήθηκε ένα παρατηρητήριο που παρακολουθεί αυτές τις τάσεις. Το μοντέλο αυτό ορίζεται σαφώς, περιγράφεται λεπτομερώς και αποτελείται από πολλαπλούς δείκτες ποσοτικών πληροφοριών. Αν και η μελέτη μας επικεντρώνεται σε έργα και εκδηλώσεις που αποτελούν μέρος του πολιτιστικού τοπίου της Ελλάδας, το προτεινόμενο μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε έχει καταστεί διαθέσιμο στους ερευνητές ως εργαλείο για συναφείς μελέτες που εστιάζουν σε άλλες περιοχές ή απευθύνονται σε μια συγκεκριμένη δημογραφική ομάδα. Επιπλέον, μέσω των αποτελεσμάτων αυτής της έρευνας και της εφαρμογής του προτεινόμενου μοντέλου, ένα πολύτιμο πρακτικό εργαλείο είναι διαθέσιμο στον πολιτιστικό κλάδο για την προώθηση τεκμηριωμένων αποφάσεων σχετικά με την αξιολόγηση και τη δημόσια ή ιδιωτική χρηματοδότηση έργων τέχνης.

Μεθοδολογία έρευνας

Η διαδικασία ανάλυσης της σχέσης μεταξύ των δημιουργικών και παραγωγικών χαρακτηριστικών των ελληνικών έργων οπτικοακουστικής τέχνης και της επιτευχθείσας εμβέλειάς τους ξεκινά με τον προσδιορισμό των μετρήσεων και τον καθορισμό των δεικτών που απαιτούνται για την αξιολόγηση των πολλαπλών πτυχών της εμβέλειάς τους. Χρησιμοποιώντας αυτή τη γνώση, αναπτύχθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν κατάλληλες δομές δεδομένων προκειμένου να αποθηκευτούν και να εξυπηρετηθούν όλες οι σχετικές πληροφορίες μέσω ενός διαδικτυακού αποθετηρίου. Το εν λόγω αποθετήριο συμπληρώθηκε με την επεξεργασία των πληροφοριών που συγκεντρώθηκαν από τον Παγκόσμιο Ιστό και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσω της εξαγωγής δεδομένων και της μετατροπής τους στην κατάλληλη δομημένη μορφή δεδομένων με τη χρήση αλγορίθμων επεξεργασίας δεδομένων. 
Κατά τη διάρκεια πολλών μηνών, η διαδικασία εξαγωγής δεδομένων συνεχίζεται με την εστίασή της να μετατοπίζεται στη συλλογή πληροφοριών σχετικά με την εμβέλεια κάθε εκδήλωσης στο αποθετήριο. Το άθροισμα των πληροφοριών που συλλέγονται και η εφαρμογή ενός σαφώς καθορισμένου θεωρητικού μοντέλου σε αυτές τις πληροφορίες είναι ο πρωταρχικός ρόλος του data-driven παρατηρητηρίου των ελληνικών έργων οπτικοακουστικής τέχνης στο διαδίκτυο. Παρακολουθώντας πώς εξελίσσονται αυτές οι συνολικές μετρήσεις και δείκτες με την πάροδο του χρόνου και με τη χρήση στατιστικής ανάλυσης, έχουν δημιουργηθεί πολλαπλές υποθέσεις και έχουν εξαχθεί χρήσιμα συμπεράσματα. Ένα ολοκληρωμένο γράφημα που παρουσιάζει τα διάφορα στοιχεία που αποτελούν τον κύριο μηχανισμό της ερευνητικής μας μεθοδολογίας μπορείτε να δείτε στο Σχήμα 1. 

System
Σχήμα 1 

Το πρώτο βήμα για την επίτευξη του σκοπού της παρούσας έρευνας είναι ο καθορισμός ενός μοντέλου για την ποσοτικοποίηση τόσο των χαρακτηριστικών όσο και της εμβέλειας ενός συγκεκριμένου γεγονότος ή έργου οπτικοακουστικής τέχνης. Κατά τη δημιουργία αυτού του μοντέλου λήφθηκε ως ένα βαθμό υπόψη η ιδιαιτερότητα του τοπίου των ακουστικών και οπτικών τεχνών στην Ελλάδα. Μια αρχική ταξινόμηση των δημιουργικών χαρακτηριστικών κάθε έργου είναι απαραίτητη. Με βάση τη χρησιμοποιούμενη μορφή τέχνης και παράγοντες όπως οι τεχνικές, τα υλικά, οι εμπλεκόμενοι καλλιτέχνες κ.λπ. τα έργα και οι εκδηλώσεις έχουν οργανωθεί μέσα από μια πολυεπίπεδη δομή κατηγοριών. Αυτό κατέστησε δυνατή τη μελέτη της εξωστρέφειας σε σχέση με τη φύση του δημιουργικού έργου. 

Επιπλέον, πρέπει να προσδιοριστούν και να μετρηθούν τα διαφορετικά χαρακτηριστικά παραγωγής κάθε έργου. Χαρακτηριστικά όπως η κλίμακα ενός έργου από άποψη αξίας παραγωγής ή από άποψη δημιουργών, συμμετεχόντων, δυνητικών επισκεπτών ή θεατών, η δημόσια χρηματοδότηση ενός έργου, η τοποθεσία του, η δημογραφική του ομάδα-στόχος κ.λπ. μπορούν να μετατραπούν σε επιμέρους μετρήσεις. Ομοίως, προσδιορίζονται οι δείκτες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ποσοτικοποίηση της εξωστρέφειας. Σε αυτούς περιλαμβάνονται η σχετική κάλυψη από τα διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης όχι μόνο σε κλίμακα αλλά και σε ένταση και δημοτικότητα, το ενδιαφέρον των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τόσο κατά τη διάρκεια του χρόνου όσο και στην κορύφωσή του, το εύρος του κοινού-στόχου κ.λπ. Το άθροισμα των πληροφοριών προβολής ποσοτικοποιείται και συνδυάζεται για να σχηματίσει μια περίτεχνη κλίμακα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μέτρηση του δυνητικού αντίκτυπου ενός έργου. Τέλος, η σχέση μεταξύ των διαφόρων μετρήσεων εκφράζεται μέσω της δημιουργίας ειδικών δεικτών. Τόσο η διαδικασία της ταξινόμησης όσο και ο προσδιορισμός των μετρικών και ο καθορισμός των δεικτών καθοδηγούνται από την τεχνογνωσία των ερευνητών στους τομείς των μέσων ενημέρωσης και των ακουστικών και οπτικών τεχνών, καθώς και από την εκτεταμένη μελέτη όλης της σχετικής βιβλιογραφίας με πρόσθετη εστίαση στις τελευταίες εξελίξεις στον ευρύτερο επιστημονικό χώρο και στην πολιτιστική βιομηχανία.  

Έχοντας καθορίσει όλα τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες που περιγράφουν τη φύση των οπτικοακουστικών έργων καθώς και την εμβέλειά τους, άρχισε το έργο της δημιουργίας ενός κατάλληλου μοντέλου δεδομένων για την ενσωμάτωση αυτών των πληροφοριών. Για τους σκοπούς της παρούσας έρευνας είναι απαραίτητο όλες οι πληροφορίες που αποθηκεύονται και εξυπηρετούνται από το αποθετήριο να ακολουθούν τις αρχές του Σημασιολογικού Ιστού. Προς αυτή την κατεύθυνση, το σχήμα μεταδεδομένων Dublin Core χρησιμοποιείται ως βάση για τη δημιουργία της οντολογίας που διέπει την προσέγγισή μας και έχει καταβληθεί ιδιαίτερη προσπάθεια για τη χρήση των συνδεδεμένων ανοικτών δεδομένων ως τιμές των διαφόρων όρων αυτής της οντολογίας. Η κύρια έννοια της οντολογίας είναι το ίδιο το έργο. Οι όροι της περιλαμβάνουν κυρίως τις ιδιότητες ταξινόμησης, τις μετρικές και τα χαρακτηριστικά που εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια της προαναφερθείσας διαδικασίας μελέτης. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στις χωρικές και χρονικές ιδιότητες κάθε στοιχείου.

Σε μια προσπάθεια να διευκολυνθεί η χρήση του LOD, θα χρησιμοποιηθούν λεξιλόγια τέχνης και πολιτισμού, ενώ οι χωρικές ιδιότητες μπορούν να περιγραφούν με τη χρήση των URIs γεωγραφικού εντοπισμού. Προκειμένου να εξυπηρετηθεί καλύτερα ο σκοπός της παρούσας έρευνας, χρησιμοποιήθηκε μια ξεχωριστή έννοια για την περιγραφή των διαφόρων πηγών μέσων από τις οποίες προέρχονται οι πληροφορίες που αφορούν κάθε έργο ή γεγονός. Οι πληροφορίες σχετικά με κάθε πηγή μέσων ενημέρωσης μπορεί να περιλαμβάνουν χαρακτηριστικά όπως ο τύπος της πηγής, η δημοτικότητά της, η εμβέλειά της, η δημογραφική της ομάδα-στόχος και άλλες παρόμοιες πτυχές της φύσης της, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να συναχθούν οι αντίστοιχες ιδιότητες του έργου ή του γεγονότος με το οποίο σχετίζεται η πηγή μέσων ενημέρωσης ανά πάσα στιγμή. Η διαδικασία αξιολόγησης της παρουσίας ενός έργου σε μια συγκεκριμένη πηγή μέσων μαζικής ενημέρωσης είναι πολυπαραγοντική και παίζει σημαντικό ρόλο στην εξαγωγή συμπερασμάτων για τον πιθανό αντίκτυπο ενός έργου. Κατά τη διαδικασία σχεδιασμού της οντολογίας, εξετάστηκαν και άλλες πιθανές έννοιες, όπως μια έννοια που θα μπορούσε να περιέχει πληροφορίες σχετικά με καλλιτέχνες ή δημιουργούς ή μια έννοια που θα μπορούσε να περιγράφει συγκεκριμένες αναπαραστάσεις ενός έργου ή γεγονότος στον Παγκόσμιο Ιστό.

Παρατηρητήριο Δεδομένων Ελληνικών Οπτικοακουστικών Εκδηλώσεων Περισσότερα